Normering eerste en tweede tijdvak: nu breekt mijn klomp

Het forum op deze pagina is nu gesloten. Het examenforum is verplaatst naar http://sbnlevendetalen.forum2go.nl/
Daar moet je je even opnieuw registreren.

Plaats reactie
jasperder
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-06-2015 11:18

Normering eerste en tweede tijdvak: nu breekt mijn klomp

Bericht door jasperder » 26-06-2015 09:36

Nu de normering voor het tweede tijdvak bekend is, wordt nog duidelijker dat er in het eerste tijdvak bewust is gekoerst op een laag gemiddeld cijfer voor Nederlands.

Toen begin dit schooljaar bekend werd dat het examen Nederlands moeilijker zou worden, begreep ik meteen al niet hoe men dan de n-term zou gaan vaststellen. Je weet immers pas NA een examen hoe moeilijk het was.

Je kunt dan ook, zeker als de helft van het examen een andere vorm heeft dan eerdere jaren, niet voor een n-term kiezen waarbij het gemiddeld cijfer voor het CE Nederlands (van de scholen die met Magister werken, je kunt het ook zelf uitrekenen als je een groepsrapportage van Wolf hebt opgevraagd) op een 5,95 uitkomt (stom toevallig precies die 0,4 lager dan de afgelopen twee jaar).

Het enige tegenargument zou kunnen zijn, dat het examen vooraf uitgebreid is getest en dat het precies 0,4 moeilijker is geworden.
Nu de normering voor het tweede tijdvak bekend is, vervalt dit argument: als die examens vooraf uitgebreid worden getest, dan had ook vooraf al bekend moeten zijn dat de n-term voor het tweede tijdvak een 1,3 in plaats van een 1,0 zou zijn. Met deze 1,3 heeft men duidelijk iets willen repareren.

De boodschap die men ons met dit examen heeft willen geven, is deze: beste leraren Nederlands: we hebben jullie gewaarschuwd dat het niveau omhoog moet, maar jullie hebben niets met onze waarschuwing gedaan en jullie leerlingen presteren even labbekakkerig als de leerlingen van voorgaande jaren. Pech voor jullie, ga volgend jaar maar beter je best doen.

Ik vind dit eigenlijk best wel een beetje een belediging. Ben ik de enige?

Herma vd Brand
Berichten: 76
Lid geworden op: 05-05-2015 13:39

Bericht door Herma vd Brand » 27-06-2015 14:27

Je bent vast niet de enige, maar helaas wordt dit forum niet meer druk bezocht. Dat de N-term/het landelijk gemiddelde 0,4 lager is dan voorheen, is inderdaad niet toevallig, maar opzet. Lees de brief die het CvTE hierover in september verspreidde: http://www.examenblad.nl/document/brief ... d_2015.pdf
De N-term bij Nederlands wordt dus niet vastgesteld op basis van hoe moeilijk het examen in de pretest of bij de officiele afname blijkt te zijn, maar op basis van een vooraf vastgesteld landelijk gemiddelde!
Dat de N-term nu bij tijdvak 2 alsnog 0,3 hoger is geworden, geeft te denken. Lees ook wat daarover bij onderwerp Tweede tijdvak vraag (6) en 7 geschreven is.

jasperder
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-06-2015 11:18

Bericht door jasperder » 29-06-2015 10:43

Beste Herma,

Inderdaad leest waarschijnlijk niemand dit meer, maar toch het volgende:

In de brief van het CvTE staat over de becijfering/normering

'Voor de CE’s Nederlands vwo van 2015 legt het CvTE de lat op een hoogte die vergelijkbaar is met een N-term van 0,9 bij het eerste-tijdvak-CE van 2014. Dat betekent echter niet dat het gemiddelde CE-cijfer voor Nederlands vwo in 2015 automatisch op 6,1 uit zal komen. Na de recente strengere uitslagregels in 2012 en 2013, die eveneens vooraf bekend werden gemaakt, presteerden leerlingen immers ook beter.
De normeringssystematiek maakt zichtbaar in hoeverre de vwo-kandidaten van 2015 op het CE Nederlands vaardiger zijn dan de groep van 2014. Als dat het geval is, zal het gemiddelde CE-cijfer voor Nederlands boven de 6,1 liggen.
Bij het bovenstaande zijn wij ervan uitgegaan dat de inhoudelijke veranderingen ten opzichte van 2014 op voorhand geen gevolgen hebben voor de hoogte van de N-termen. Mocht na de afname blijken dat dit anders ligt, dan zal het CvTE hier - zoals gebruikelijk is bij vernieuwingen - rekening mee houden bij de normering.'

Dit is dus niet gebeurt (en na het tweede tijdvak wel).

ChristineBrackmann
Site Admin
Berichten: 51
Lid geworden op: 17-04-2015 19:06

Bericht door ChristineBrackmann » 29-06-2015 22:25

Nu het correctiewerk achter de rug is, wordt het inderdaad stil op het forum. De Facebook-groep Leraar Nederlands biedt nog wel een actief forum.
Over de N-term waren woensdag 24 juni vragen gesteld in de onderwijscommissie van de Tweede Kamer. Dekker heeft toegezegd in zijn najaarsbrief toe te lichten hoe de N-norm tot stand komt. Ik ben benieuwd of we daar wat wijzer van gaan worden...

Plaats reactie