Te lang examen

Het forum op deze pagina is nu gesloten. Het examenforum is verplaatst naar http://sbnlevendetalen.forum2go.nl/
Daar moet je je even opnieuw registreren.

Plaats reactie
Ellen Koemans
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-06-2015 20:33

Te lang examen

Bericht door Ellen Koemans » 17-06-2015 20:38

Wat mij zeer ergert, is dat het examen van het tweede tijdvak nog langer is dan het eerste tijdvak-examen, en dat leerlingen dus opnieuw in tijdnood zijn gekomen. Bovendien zitten de zware vragen, die voor veel punten tellen, aan het einde. Wat willen we nu weten van onze leerlingen? Dit hebben we niet geoefend en dit doet geen recht aan waar ze toe in staat moeten zijn. Zeer frustrerend voor diegenen die met een "gewoon" oefenexamen prima uit de voeten konden, maar nu struikelen over de lengte. Verandert er dan straks iets aan de N-term, nu er ook meer vragen zijn?

jvandenoever
Berichten: 17
Lid geworden op: 16-05-2015 21:05

Bericht door jvandenoever » 17-06-2015 21:10

Nee, de N-term pleegt gelijk te blijven.
Ik ben het met je eens dat de examenmakers een beetje doorslaan met de lengte, hoewel ze best aardige vragen weten te verzinnen.

Herma vd Brand
Berichten: 76
Lid geworden op: 05-05-2015 13:39

Bericht door Herma vd Brand » 17-06-2015 21:55

Maar heeft het CvTE niet wat goed te maken? Het heeft immers de N-term dit jaar moedwillig verlaagd om het gemiddelde cijfer voor Nederlands van 6,5 naar 6,1 te laten zakken. Zie http://www.examenblad.nl/document/brief ... d_2015.pdf
En dat tegelijkertijd met de invoering van een nieuw examen van hoger niveau, waarop wij ons en onze leerlingen niet konden voorbereiden. Ik heb dit jaar meer herprofileerders dan andere jaren. Ik zou hun inzet graag beloond willen zien, niet alleen met een beter cijfer dan na de eerste 'oefening', maar met een mooi cijfer, dat ze m.i. verdienen!

KristadeGeus
Berichten: 13
Lid geworden op: 12-05-2015 09:03

te lang examen

Bericht door KristadeGeus » 18-06-2015 12:32

Helemaal mee eens. Ook mijn herkansers hadden tijd te weinig. En de strenge n-term van dit jaar vind ik helemaal ongepast, gezien de klachten, de discussies en de lengte van het examen.

Mirjam van den Berg
Berichten: 5
Lid geworden op: 12-05-2015 22:17

Bericht door Mirjam van den Berg » 18-06-2015 22:11

jvandenoever schreef:Nee, de N-term pleegt gelijk te blijven.
Ik ben het met je eens dat de examenmakers een beetje doorslaan met de lengte, hoewel ze best aardige vragen weten te verzinnen.
In 2012 is de N-term met 0,5 verhoogd. Ik kan me niet herinneren dat hij ooit naar beneden is bijgesteld. Allemaal de scores inzenden dus...

Eerlijk gezegd vind ik het nieuwe examen een beproeving voor leerlingen met concentratieproblemen: eerst waren er twee teksten / onderwerpen, nu zijn het er wel vier of vijf. Dat is weliswaar bij de vreemde talen ook zo, maar daar gaan de vragen lang zo diep niet op de stof in. Bij mij was bij het eerste tijdvak de laatste tekst het slechts gemaakt. En bij het maken van de examens werd ik het op een gegeven moment ook zat :oops:

Worden deze examens eigenlijk nog geëvalueerd met (en door) Levende Talen?

ChristineBrackmann
Site Admin
Berichten: 51
Lid geworden op: 17-04-2015 19:06

Bericht door ChristineBrackmann » 18-06-2015 22:26

Ja, de examens worden inderdaad geëvalueerd. De lengte zal zeker een van de bespreekpunten zijn.

Plaats reactie