Normering eerste en tweede tijdvak: nu breekt mijn klomp
Geplaatst: 26-06-2015 09:36
Nu de normering voor het tweede tijdvak bekend is, wordt nog duidelijker dat er in het eerste tijdvak bewust is gekoerst op een laag gemiddeld cijfer voor Nederlands.
Toen begin dit schooljaar bekend werd dat het examen Nederlands moeilijker zou worden, begreep ik meteen al niet hoe men dan de n-term zou gaan vaststellen. Je weet immers pas NA een examen hoe moeilijk het was.
Je kunt dan ook, zeker als de helft van het examen een andere vorm heeft dan eerdere jaren, niet voor een n-term kiezen waarbij het gemiddeld cijfer voor het CE Nederlands (van de scholen die met Magister werken, je kunt het ook zelf uitrekenen als je een groepsrapportage van Wolf hebt opgevraagd) op een 5,95 uitkomt (stom toevallig precies die 0,4 lager dan de afgelopen twee jaar).
Het enige tegenargument zou kunnen zijn, dat het examen vooraf uitgebreid is getest en dat het precies 0,4 moeilijker is geworden.
Nu de normering voor het tweede tijdvak bekend is, vervalt dit argument: als die examens vooraf uitgebreid worden getest, dan had ook vooraf al bekend moeten zijn dat de n-term voor het tweede tijdvak een 1,3 in plaats van een 1,0 zou zijn. Met deze 1,3 heeft men duidelijk iets willen repareren.
De boodschap die men ons met dit examen heeft willen geven, is deze: beste leraren Nederlands: we hebben jullie gewaarschuwd dat het niveau omhoog moet, maar jullie hebben niets met onze waarschuwing gedaan en jullie leerlingen presteren even labbekakkerig als de leerlingen van voorgaande jaren. Pech voor jullie, ga volgend jaar maar beter je best doen.
Ik vind dit eigenlijk best wel een beetje een belediging. Ben ik de enige?
Toen begin dit schooljaar bekend werd dat het examen Nederlands moeilijker zou worden, begreep ik meteen al niet hoe men dan de n-term zou gaan vaststellen. Je weet immers pas NA een examen hoe moeilijk het was.
Je kunt dan ook, zeker als de helft van het examen een andere vorm heeft dan eerdere jaren, niet voor een n-term kiezen waarbij het gemiddeld cijfer voor het CE Nederlands (van de scholen die met Magister werken, je kunt het ook zelf uitrekenen als je een groepsrapportage van Wolf hebt opgevraagd) op een 5,95 uitkomt (stom toevallig precies die 0,4 lager dan de afgelopen twee jaar).
Het enige tegenargument zou kunnen zijn, dat het examen vooraf uitgebreid is getest en dat het precies 0,4 moeilijker is geworden.
Nu de normering voor het tweede tijdvak bekend is, vervalt dit argument: als die examens vooraf uitgebreid worden getest, dan had ook vooraf al bekend moeten zijn dat de n-term voor het tweede tijdvak een 1,3 in plaats van een 1,0 zou zijn. Met deze 1,3 heeft men duidelijk iets willen repareren.
De boodschap die men ons met dit examen heeft willen geven, is deze: beste leraren Nederlands: we hebben jullie gewaarschuwd dat het niveau omhoog moet, maar jullie hebben niets met onze waarschuwing gedaan en jullie leerlingen presteren even labbekakkerig als de leerlingen van voorgaande jaren. Pech voor jullie, ga volgend jaar maar beter je best doen.
Ik vind dit eigenlijk best wel een beetje een belediging. Ben ik de enige?