vraag 26

Het forum op deze pagina is nu gesloten. Het examenforum is verplaatst naar http://sbnlevendetalen.forum2go.nl/
Daar moet je je even opnieuw registreren.

Plaats reactie
schotanusy
Berichten: 47
Lid geworden op: 11-05-2015 20:59

vraag 26

Bericht door schotanusy » 11-05-2015 23:29

Ik vraag mij af of 'wordt gewaarschuwd voor' wel in de antwoorden moet.

Dit zijn mijn varianten. Ik zie nog niet in waarom dat geen goede antwoorden op de vraag zouden zijn:

In tf 3 is privacy iets van de ander, waardoor je in de problemen kunt raken, in de hoofdtekst betekent privacy mentale en fysieke autonomie/in de hooftekst betekent privacy eigen vrijheid van denken en handelen, veiligheid en geborgenheid.

ChristineBrackmann
Site Admin
Berichten: 51
Lid geworden op: 17-04-2015 19:06

Bericht door ChristineBrackmann » 12-05-2015 11:43

Wat vinden jullie van dit antwoord:

In de hoofdtekst hebben ze het over hoe bedrijven de privacy van de mens schenden en in tekstfragment 3 hoe bedrijven kunnen voorkomen dat ze die privacy schenden.

schotanusy
Berichten: 47
Lid geworden op: 11-05-2015 20:59

vraag 26

Bericht door schotanusy » 12-05-2015 12:54

Bovenstaand antwoord is niet onjuist, maar raakt ook niet de kern. De hoofdtekst is niet alleen maar aan het waarschuwen voor het bedrijfsleven. Toch is het zeker punten waard.

Marieke Duin
Berichten: 8
Lid geworden op: 12-05-2015 11:59

Bericht door Marieke Duin » 19-05-2015 17:16

Hoeveel punten zou je daar dan voor geven, Yke? Afgaand op het cv en Levende Talen mag je hiervoor geen punten geven, toch?

schotanusy
Berichten: 47
Lid geworden op: 11-05-2015 20:59

Bericht door schotanusy » 19-05-2015 22:48

Ik heb de examenlijn de volgende kwestie voorgelegd:

Bij mijn leerlingen kom ik antwoorden tegen die bij mijn weten nog niet besproken zijn, maar mij en mijn collega’s toch goed lijken. De vraag is of u het daarmee eens bent.

Het gaat om antwoorden van het type:
In de hoofdtekst gaat het om privacyschending doordat bedrijven gegevens gebruiken/misbruiken die al op het internet staan/gezet zijn; in het tekstfragment gaat het om privacyschending doordat bedrijven/internetgebruikers gegevens uploaden.

Dus het ‘gebruiken van privégegevens door bedrijven’ versus het ‘uploaden van privégegevens door bedrijven en internetgebruikers’

Een ander type antwoord is:

‘in tekstfragment 3 schendt een internetgebruiker onbewust de privacy van een medemens’ in tekst 2 wordt de privacy zeer bewust door bedrijven en werknemers geschonden.

In beide gevallen wordt uit de hoofdtekst dus niet de intenternetgebruiker centraal gesteld, maar het bedrijf dat de privacy schendt, en de manier waarop dat gebeurt.

Volgens mij geven beide typen antwoorden een goede tegenstelling aangaande privacyschending en verdienen ze 3 punten.

Bent u het daarmee eens?

Plaats reactie