matige spreiding van de scores
-
- Site Admin
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 17-04-2015 19:06
matige spreiding van de scores
Zonder in detail te treden ivm eventuele meelezende leerlingen: ik vind dat de scores maar matig gespreid zijn. Geen uitschieters naar beneden, geen uitschieters naar boven. Is dat ook jullie ervaring? Wie heeft er een idee hoe dat bij andere vakken is?
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 09-05-2015 17:56
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 13-05-2015 08:59
Mijn hoop was dat dit examen zonder geleide samenvatting eindelijk ook meer spreiding op zou leveren, maar helaas ... Niets onder de dertig, maar ook niemand boven de vijftig.
En dan straks weer die leerlingen die bij diverse vakken tienen voor hun examen hebben gehaald en een lijst met allemaal negens neerzetten - en die dan een zesje of zeventje voor Nederlands halen.
Maar goed, volgens Cito is het natuurlijk weer een heel goed examen waar de beste leerlingen ook de hoogste cijfers voor halen - want zij weten natuurlijk beter dan wij, wie de beste leerlingen zijn.
En dan straks weer die leerlingen die bij diverse vakken tienen voor hun examen hebben gehaald en een lijst met allemaal negens neerzetten - en die dan een zesje of zeventje voor Nederlands halen.
Maar goed, volgens Cito is het natuurlijk weer een heel goed examen waar de beste leerlingen ook de hoogste cijfers voor halen - want zij weten natuurlijk beter dan wij, wie de beste leerlingen zijn.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 11-05-2015 20:59
-
- Site Admin
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 17-04-2015 19:06
Mijn economiecollega vertelde dat bij de economie-examens de spreiding een stuk groter is. En inderdaad, Klaas, in mijn gymklas zitten ook van die bollebozen die met negens en tienen voor verschillende vakken afzwaaien, maar die het bij Nederlands met een cijfer moeten doen waar ze zelf van balen...
Ik ben blij dat het gedrocht van de samenvatting eruit is, maar het alternatief vind ik nog niet bevredigend. Ik zou willen weten wat nu de uitgangspunten zijn bij het maken van een examen en wat de achtergrond is van de keuzes die gemaakt zijn.
Ik heb het rapport over de aanscherping van de N-norm (snel) doorgenomen: op basis van een grote groep subjectieve interpretaties doet men harde uitspraken over het niveau van tekstvragen. Het vertrouwen dat die cijfers dan een bepaalde realiteit zouden weerspiegelen bevreemdt mij...
Ik ben blij dat het gedrocht van de samenvatting eruit is, maar het alternatief vind ik nog niet bevredigend. Ik zou willen weten wat nu de uitgangspunten zijn bij het maken van een examen en wat de achtergrond is van de keuzes die gemaakt zijn.
Ik heb het rapport over de aanscherping van de N-norm (snel) doorgenomen: op basis van een grote groep subjectieve interpretaties doet men harde uitspraken over het niveau van tekstvragen. Het vertrouwen dat die cijfers dan een bepaalde realiteit zouden weerspiegelen bevreemdt mij...
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 11-05-2015 20:59
DE geringe spreiding is de voorzitter van CvtE ook een doorn in het oog. Naar zijn oordeel komt dat doordat we:
1 teveel verschillende dingen bevragen
2 te veel vragen maar één keer stellen
Aan beide punten is iets gedaan, maar zelf gaf hij onlangs ook aan niet tevreden te zijn over bepaalde vragen. Die stelde hij liever niet, maar de docenten Nederlands wilden er niet vanaf.
1 teveel verschillende dingen bevragen
2 te veel vragen maar één keer stellen
Aan beide punten is iets gedaan, maar zelf gaf hij onlangs ook aan niet tevreden te zijn over bepaalde vragen. Die stelde hij liever niet, maar de docenten Nederlands wilden er niet vanaf.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25-05-2015 13:30
Mijn gemiddeldes zijn resp. 35.8 en 36,3; geen uitschieters naar boven (helaas wel eentje naar beneden met 23 punten). Alles ligt verder zo tussen de 32 en 43 punten.
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van heel veel anderen...
Ik vind het examen geen verbetering. Al jaren wordt er geklaagd door de vervolgopleidingen dat studenten niet kunnen schrijven. Hoe krom de antwoorden ook, naar taal/spelling kijken we nu niet meer. Dat betekent dat de helft van het totale cijfer een cijfer voor alleen leesvaardigheid is.
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van heel veel anderen...
Ik vind het examen geen verbetering. Al jaren wordt er geklaagd door de vervolgopleidingen dat studenten niet kunnen schrijven. Hoe krom de antwoorden ook, naar taal/spelling kijken we nu niet meer. Dat betekent dat de helft van het totale cijfer een cijfer voor alleen leesvaardigheid is.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 05-05-2015 13:39