matige spreiding van de scores

Het forum op deze pagina is nu gesloten. Het examenforum is verplaatst naar http://sbnlevendetalen.forum2go.nl/
Daar moet je je even opnieuw registreren.

jasperder
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-06-2015 11:18

Normering

Bericht door jasperder » 12-06-2015 11:38

Volgens de groepsrapportage van het cito (Wolf) hebben de leerlingen uit de landelijke steekproef gemiddeld 56 procent van de punten behaald.
Dit betekent dat leerlingen gemiddeld iets minder dan 36 punten scoorden.
Gemiddeld hebben leerlingen voor Nederlands dus (zie normeringstabel) onder de 6,1 (en het uiteindelijke gemiddelde wijkt doorgaans niet af van dat van de steekproef).

De afgelopen jaren (2014-2011) was het gemiddelde 6,45, 6,46, 6,31 en 6,22.

Er lijkt dus te zijn aangestuurd op een laag gemiddelde voor ons vak.

Herma vd Brand
Berichten: 76
Lid geworden op: 05-05-2015 13:39

Bericht door Herma vd Brand » 14-06-2015 02:10

Dat lijkt niet zo, dat is in september al aangekondigd en nu ook uitgevoerd. Lees de brief van het CvTE hierover: http://www.examenblad.nl/document/brief ... d_2015.pdf
Ik vind het ongehoord dat men besluit de N-term zo drastisch te verlagen tegelijkertijd met de invoering van een nieuw examen dat veel moeilijker bleek dan we gewend waren en waarop we ons niet fatsoenlijk hebben kunnen voorbereiden. Hoeveel extra gezakten heeft dit opgeleverd? Als de N-term dit jaar niet afgestemd was op een landelijk gemiddelde van 6,1 maar 6,5 waren in mijn klas twee leerlingen nu niet gezakt. Als dit voor elke klas in Nederland geldt, zijn heel veel leerlingen hiervan de dupe. Ik zou dit niet op mijn geweten willen hebben.
Daarnaast ben ik benieuwd wat het hoogst behaalde cijfer dit jaar was. Mijn beste leerling slaagde cum laude, met een CE-gemiddelde van 8,6 ondanks haar matige cijfer voor het CE-Nederlands. In plaats van het CE-gemiddelde moedwillig verlagen (om de kwaliteit op te krikken?), kan men beter een andere schaalverdeling van de cijfers bij Nederlands invoeren, waarbij een leerling die 90 procent van de scorepunten behaalt een 10 krijgt. 100 Procent scoren is immers onmogelijk.

ChristineBrackmann
Site Admin
Berichten: 51
Lid geworden op: 17-04-2015 19:06

Bericht door ChristineBrackmann » 16-06-2015 20:09

De scores en de N-factor roepen inderdaad veel vragen op. Vreemd is ook dat wiskunde landelijk uitkomt op een 7. Er was een N van 1,4. Wat is hier de logica achter?

d.
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-05-2015 13:30

Bericht door d. » 16-06-2015 21:15

Klopt, mijn scores waren inderdaad veel lager dan andere jaren. Wij hebben op school meer herprofileerders en herkansers voor Nederlands dan anders.
Het is nu ook niet meer duidelijk wat er precies door het cito gemeten wordt de moeilijkheidsgraad van het examen of het vwo-niveau dat kennelijk andere jaren niet gewaarborgd was.

Iemand overigens nog iets zinnigs op te merken over het tweede tijdvak?

Plaats reactie