vraag 2

Het forum op deze pagina is nu gesloten. Het examenforum is verplaatst naar http://sbnlevendetalen.forum2go.nl/
Daar moet je je even opnieuw registreren.


Herma vd Brand
Berichten: 76
Lid geworden op: 05-05-2015 13:39

vraag 2

Bericht door Herma vd Brand » 12-05-2015 23:40

Wat een flauw antwoord bij de huidige visie op het belang van onderwijs. Het is niets anders dan de ontkenning van de visie van 50 jaar geleden. Maar inderdaad wordt er in alinea 1 t/m 3 ook niet meer over geschreven.

Jacobi de Wildt
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-05-2015 15:07

Bericht door Jacobi de Wildt » 13-05-2015 11:51

Eens! Daarom hoeven m.i. lln. in plaats van bolletje 2 ook volstaan met ‘nu vindt men dat niet meer’. Of ‘Vroeger was onderwijs een economisch goed, nu niet meer’.

Veel lln. vergeten de woorden ‘zorgen om’ en noteren alleen ‘onderwijs heeft nu niets meer te maken met het materiële bestaan’. Ik twijfel of ik dit nu wel of niet goed vind.

En wat te denken van ‘financiële zekerheid’ i.p.v. ‘welvarender’? Ik vind dit te beperkt.

Monique
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-05-2015 13:17

Vraag 2

Bericht door Monique » 13-05-2015 13:28

Wat betreft de visie nu: ik vind het geen probleem dat het woord 'zorgen om' niet genoemd wordt. Bij de eerste antwoordoptie wordt ook alleen maar het verband tussen onderwijs en materiële welvaart genoemd.

Metteke
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-05-2015 20:06

Bericht door Metteke » 14-05-2015 09:54

En als leerlingen 'zagen ouders' en 'gelooft niemand' weglaten uit hun antwoord? Bijvoorbeeld:

"Kort na de Tweede Wereldoorlog was onderwijs het middel om materieel en maatschappelijk vooruit te komen. Tegenwoordig heeft het belang van onderwijs meer met opvoeding dan met meer kans op materiele vooruitgang te maken."

Rekenen jullie dit dan helemaal goed?
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)

R. t Mannetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14-05-2015 10:58

Bericht door R. t Mannetje » 14-05-2015 11:01

Metteke, ik reken het antwoord dat je als voorbeeld geeft goed.

Metteke
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-05-2015 20:06

Bericht door Metteke » 14-05-2015 11:12

Mooi! Heb ik ook gedaan. :)
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)

Adrienne
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-05-2015 16:22

Bericht door Adrienne » 14-05-2015 11:16

‘Vroeger was onderwijs een economisch goed, nu niet meer’.

In dat antwoord ontbreekt toch het visiegedeelte? Het werkwoord 'was' geeft geen visie op de zaken weer. Toch?

Tinka
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-05-2015 12:04

Bericht door Tinka » 14-05-2015 12:31

Een behoorlijk aantal van mijn leerlingen heeft het antwoord uit de zin voor het antwoord gehaald:
"Toen wilden ouders dat hun kinderen zouden opgroeien zonder armoede en gebrek en onderwijs was hiervoor het middel."
Ik twijfel. Zonder armoede is m.i. toch iets anders dan materieel en maatschappelijk vooruit komen. Ben ik te streng?

Tinka
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-05-2015 12:04

Bericht door Tinka » 14-05-2015 12:33

Adrienne schreef:‘Vroeger was onderwijs een economisch goed, nu niet meer’.

In dat antwoord ontbreekt toch het visiegedeelte? Het werkwoord 'was' geeft geen visie op de zaken weer. Toch?
Metteke geeft een voorbeeld dat ontzettend op het jouwe lijkt, waarbij staat: "Na de Tweede Wereldoorlog was onderwijs...." . Als dat goed is, is jouw voorbeeld ook goed, toch?

Metteke
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-05-2015 20:06

Bericht door Metteke » 14-05-2015 12:35

Adriënne (en Tinka), de vraag luidt: 'beschrijf beide visies' en dat is in dit soort antwoorden toch gebeurd? De leerling herhaalt alleen niet 'de visie is' (of alternatieven als 'men vindt'). Daarom heb ik het wel goed gerekend...
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)

Plaats reactie