vraag 10

Het forum op deze pagina is nu gesloten. Het examenforum is verplaatst naar http://sbnlevendetalen.forum2go.nl/
Daar moet je je even opnieuw registreren.


Koosje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-05-2015 19:14

vraag 10

Bericht door Koosje » 14-05-2015 12:00

Een goed antwoord is: 'dat men welvaart als vaststaand gegeven ziet'. Nu hebben veel leerlingen: 'dat welvaart er gewoon is', of 'welvaart is er altijd'.
Kan ik dat goed rekenen? Ik ben geneigd omdat wel te doen, want een vaststaand gegeven is iets wat er altijd is...

Nienke
Berichten: 10
Lid geworden op: 14-05-2015 12:19

Bericht door Nienke » 14-05-2015 12:29

Volgens mij kun je dat niet goedkeuren, omdat het juist om de visie gaat. Er staat in het antwoordmodel ook een voorbeeld van zo'n fout antwoord: 'Welvaart is vanzelfsprekend.'

Geert Nauta
Berichten: 8
Lid geworden op: 14-05-2015 10:38

Vraag 10

Bericht door Geert Nauta » 14-05-2015 13:15

Kan iemand mij, zonder spijkers op laagwater te zoeken, het verschil uitleggen tussen 'dat welvaart als vanzelfsprekend wordt gezien' en 'welvaart is vanzelfsprekend'? Wat doe ik bijvoorbeeld met het antwoord: '(De vergelijking maakt duidelijk dat) welvaart vanzelfsprekend is'? Lijkt mij juist, maar is strict genomen dus fout.

Koosje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-05-2015 19:14

vraag 10

Bericht door Koosje » 14-05-2015 13:32

Bij het wordt als vanzelfsprekend gezien hoeft het niet vanzelfsprekend te zijn, het kan dus ook niet vanzelfsprekend zijn.

Tinka
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-05-2015 12:04

Re: Vraag 10

Bericht door Tinka » 14-05-2015 13:33

Geert Nauta schreef:Kan iemand mij, zonder spijkers op laagwater te zoeken, het verschil uitleggen tussen 'dat welvaart als vanzelfsprekend wordt gezien' en 'welvaart is vanzelfsprekend'? Wat doe ik bijvoorbeeld met het antwoord: '(De vergelijking maakt duidelijk dat) welvaart vanzelfsprekend is'? Lijkt mij juist, maar is strict genomen dus fout.
Het gaat erom dat er een visie wordt weergegeven. Bij 'dat welvaart als vanzelfsprekend wordt gezien' is er de mogelijkheid dat welvaart niet vanzelfsprekend is.
De tekst probeert met de vergelijking juist aan te geven dat het een verkeerd idee is dat welvaart er altijd is. Men denkt dat alleen maar.

Kun je hier iets mee?

Tinka
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-05-2015 12:04

Bericht door Tinka » 14-05-2015 13:40

Wat vinden jullie van "Dat mensen denken dat ze voor welvaart niets hoeven te doen."?
Ik ben geneigd het goed te rekenen, maar dat is waarschijnlijk ook omdat dit de 2e van 29 lln is die enigszins lijkt te snappen wat er staat.. :(

Koosje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-05-2015 19:14

Bericht door Koosje » 14-05-2015 13:42

Tinka schreef:Wat vinden jullie van "Dat mensen denken dat ze voor welvaart niets hoeven te doen."?
Ik ben geneigd het goed te rekenen, maar dat is waarschijnlijk ook omdat dit de 2e van 29 lln is die enigszins lijkt te snappen wat er staat.. :(
Ik heb het zelf fout gerekend, na lang twijfelen. Je kan het zien als: ze hoeven er niets voor te doen, want ze zien het als vanzelfsprekend. Maar dat is wel erg impliciet.

Geert Nauta
Berichten: 8
Lid geworden op: 14-05-2015 10:38

Vraag 10

Bericht door Geert Nauta » 14-05-2015 13:45

Ja, ik begrijp wel dat de tekst weergeeft dat welvaart als vanzelfsprekend wordt gezien, maar de vraag is: leg de vergelijking uit. Er wordt niet verlangd om de vraag te beantwoorden in de context van de strekking van de tekst, het gaat om de vergelijking zelf. Dan valt m.i. het verschil tussen 'wordt als vanzelfsprekend gezien' en 'is vanzelfsprekend' weg of is verwaarloosbaar.

M. Hendriks
Berichten: 1
Lid geworden op: 14-05-2015 13:26

Bericht door M. Hendriks » 14-05-2015 13:52

Nienke schreef:Volgens mij kun je dat niet goedkeuren, omdat het juist om de visie gaat. Er staat in het antwoordmodel ook een voorbeeld van zo'n fout antwoord: 'Welvaart is vanzelfsprekend.'
Dat klopt, maar in de vraagstelling wordt niet verwezen naar die visie: die is hoogstens uit de context van het citaat te halen. Er wordt hier gevraagd de vergelijking in het citaat uit te leggen. In dit citaat wordt gezegd dat welvaart een limonadebeek is, dus ik vind persoonlijk dat de vergelijking in het citaat zegt dat welvaart vanzelfsprekend is. Dat dit een bepaalde visie is, doet wat mij betreft binnen deze vraagstelling niet ter zake.

Edit: dank je, Geert, je was me voor.

Tinka
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-05-2015 12:04

Re: Vraag 10

Bericht door Tinka » 14-05-2015 13:58

Geert Nauta schreef:Ja, ik begrijp wel dat de tekst weergeeft dat welvaart als vanzelfsprekend wordt gezien, maar de vraag is: leg de vergelijking uit. Er wordt niet verlangd om de vraag te beantwoorden in de context van de strekking van de tekst, het gaat om de vergelijking zelf. Dan valt m.i. het verschil tussen 'wordt als vanzelfsprekend gezien' en 'is vanzelfsprekend' weg of is verwaarloosbaar.
Dat is ook weer waar....

Plaats reactie