vraag 10

Het forum op deze pagina is nu gesloten. Het examenforum is verplaatst naar http://sbnlevendetalen.forum2go.nl/
Daar moet je je even opnieuw registreren.


Metteke
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-05-2015 20:06

Bericht door Metteke » 15-05-2015 11:04

Eens met Geert: met tegenzin conformeer ik me.

Overigens als toevoeging aan de discussie: mijn collega merkte op dat de formulering 'limonaderivier uit luilekkerland' juist nadruk legt op het irrealistische aspect en dat dat daarom terug zou moeten komen in de uitleg. Daar valt wat voor te zeggen. Toch denk ik niet dat leerlingen die 'welvaart is vanzelfsprekend' op schrijven de tekst per definitie minder goed begrepen hebben.
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)

Herma vd Brand
Berichten: 76
Lid geworden op: 05-05-2015 13:39

Bericht door Herma vd Brand » 15-05-2015 13:08

Ik behoorde bij de bespreking in Utrecht tot de groep die het niet nodig vindt om het fictieve karakter van de vergelijking te benadrukken en ben het dus met Mathijs eens.
Nu ben ik op zoek naar een ander spreekwoord/vergelijking waarin het tweede deel fictief en bruikbaar is als argument o.b.v. vergelijking om 'ons' gelijk te adstrueren.

Wie helpt me aan dat spreekwoordelijk gezegde?

Metteke
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-05-2015 20:06

Bericht door Metteke » 15-05-2015 14:58

Conform het antwoordmodel hebben slechts 7 v.d. 28 leerlingen punten bij vraag 10... :cry:
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)

mpmboumans
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-05-2015 23:01

Bericht door mpmboumans » 15-05-2015 15:32

Herma, ik dacht aan het volgende.

Stel, je gaat naar een all-inclusivehotel in Turkije. Eenmaal aanbeland in de eetzaal, zie je werkelijk gigantische rijen eten en drinken, allemaal tot je beschikking. Het aanbod aan drank is schier onbeperkt, meer dan je in een mensenleven kunt 'behappen'.
Bij thuiskomst: "Nou jongens, daar was me een hoeveelheid aan drank, niet te filmen. Het was werkelijk een altijd stromende limonadebeek in Luilekkerland; het kon niet op."

Zoiets?

Herma vd Brand
Berichten: 76
Lid geworden op: 05-05-2015 13:39

Bericht door Herma vd Brand » 15-05-2015 16:08

Zoiets bedoelde ik niet, maar is wel heel bruikbaar, omdat de situatie waarnaar Luilekkerland verwijst de feitelijke situatie dus niet fictief was,

R. t Mannetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 14-05-2015 10:58

Bericht door R. t Mannetje » 15-05-2015 16:23

Herma, reken jij de antwoorden met 'is' etc. bij je leerlingen goed?

Herma vd Brand
Berichten: 76
Lid geworden op: 05-05-2015 13:39

Bericht door Herma vd Brand » 15-05-2015 18:08

Tja, daar vraag je me wat. Ten eerste ben ik nog niet toegekomen aan deze vraag (ik heb ook vwo-examenwerk) en weet ik dus niet of het bij mijn leerlingen voorkomt (vast wel).
Ten tweede mag je sterk verweer verwachten van de tweede corrector nu dit antwoord expliciet als fout vermeld staat in het correctievoorschrift en LT het
ook afkeurt.
Je kunt dit ook aankaarten bij het CvTE, maar daar kun je erg gefrustreerd door raken.
Het enige wat dan overblijft is regel 3.3 inzetten. Dan moet je je tweede corrector zien te overtuigen. Daarom vroeg ik hier om wat voorbeelden van soortgelijke beeldspraak. Als je stevig in je schoenen staat en kunt relativeren, kun je dit proberen. Speel dan open kaart: zet bij dat antwoord in de kantlijn 'regel 3.3', zodat ook je tweede corrector erop voorbereid is. Hopelijk tref je niet iemand die geen inhoudelijke discussie wenst omdat die het correctiemodel heilig acht. Als je daarentegen een tweede corrector treft die hierover graag met je in discussie gaat of met je van gedachte wisselt, kan het zelfs een heel leuke ervaring worden!

mpmboumans
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-05-2015 23:01

Bericht door mpmboumans » 15-05-2015 21:30

Opmerkelijk, dat het CEVO nu juist deze passage veranderd heeft (om er een vraag over te stellen).

In het originele artikel staat het net even anders:
"Welvaart hoeft niet verdiend te worden, is de gedachte. Welvaart is er gewoon, net zoals de altijd stromende limonadebeek in Luilekkerland."

Herma vd Brand
Berichten: 76
Lid geworden op: 05-05-2015 13:39

Bericht door Herma vd Brand » 15-05-2015 21:48

Interessant! Het is gissen waarom ze dat gedaan hebben, de vraag vervolgens zo gesteld en in het antwoordmodel een fout antwoord vermelden dat volgens de oorspronkelijke tekst het enige juiste antwoord is.
Hier ga ik een nachtje over dromen. Heerlijk Luilekkerland!

Herma vd Brand
Berichten: 76
Lid geworden op: 05-05-2015 13:39

Bericht door Herma vd Brand » 15-05-2015 22:19

Vijf van mijn 22 leerlingen hebben het modelantwoord gegeven. Vijf slaan de plank echt mis. Twaalf leerlingen gaven Welvaart is vanzelfsprekend o.i.d. als antwoord. En weet je wat Cito en CvTE dan straks zeggen? "Dit was een goede vraag omdat die de goede van de zwakke leerlingen scheidt."

Plaats reactie