Vraag 14
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11-05-2015 19:10
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13-05-2015 08:52
vraag 14
Hoeveel punten zouden jullie voor een antwoord geven waarbij een leerling 'de overheid' en 'de beleidsmakers' noemt?
De beleidsmakers zien onderwijs als een middel om aan een baan te komen. De overheid vindt dat het gaat om persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing van het individu.
De beleidsmakers zien onderwijs als een middel om aan een baan te komen. De overheid vindt dat het gaat om persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing van het individu.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11-05-2015 19:10
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11-05-2015 15:07
Ik zie dit toch echt als fout. Het lijken nu geen twee visies meer zoals werd gevraagd.daniellepronk schreef:En wat als een leerling de twee visies wel noemt, maar overheid en beleidsmakers als één groep ziet?
'De overheid en haar beleidsmakers hebben als visie op onderwijs dat het bedoeld is voor persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing van het individu. Ook zien ze het alleen maar als middel voor een baan.'
Goed of fout?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18-05-2015 17:44
De vraag is volgens mij of de overheid en haar beleidsmakers wel per definitie twee verschillende groepen zijn. In het antwoord dat hierboven staat laat de leerling toch zien dat ze de visies uit de tekst (al. 6) en het fragment kan halen? Dus dan is het antwoord in mijn ogen goed. Het antwoordmodel maakt ook geen melding van overheid en beleidsmakers.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 12-05-2015 23:57
Als een leerling meldt dat het onderwijs er is om een diploma te halen, dan is dat wel een instrumentalistische visie (want onderwijs wordt dan gezien als een instrument om een diploma te halen). Met enige goede wil is dat dus een goed alternatief voor wat bij het tweede bolletje in het correctievoorschrift staat. (Bij dat het tweede bolletje staat namelijk o.a. als correct antwoord: "instrumentalistische visie".)michellevandijk schreef:Wat doen jullie met:
'... dat het halen van een diploma het belangrijkste is.' (tekstfragment) of: 'het belangrijkst voor de toekomst.'
Dus ze noemen niet dat je er dan een baan mee haalt. Fout, toch?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14-05-2015 10:58
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 24-05-2015 13:48
Ik lees in een commentaar: 'En wat als een leerling de twee visies wel noemt, maar overheid en beleidsmakers als één groep ziet?'
Anderen gaan hierop door, alsof dit juist is.
Die leerling heeft het tenminste goed gelezen, i.t.t. veel andere leerlingen - en blijkbaar dus collega's - (die denken dat je een visie van de overheid en een visie van beleidsmakers moet laten zien). De vraag gaat over de opvatting van overheid (beleidsmakers) in de ene tekst tegenover de opvatting van diezelfde groep in de andere tekst.
Heel veel leerlingen hebben die vraag gezien hun antwoorden ook verkeerd begrepen (de visie van de overheid ..., de visie van de beleidsmakers ..).
Het verslag van de bespreking klinkt achteraf natuurlijk wel komisch: 'leerlingen lijken weinig problemen te hebben met de vraag, docenten vonden deze vraag lastig geformuleerd'. Als je sommige commentaren leest, is dit in bepaald opzicht pijnlijk waar. Cito moet de vraag ook niet zo lastig formuleren.
Anderen gaan hierop door, alsof dit juist is.
Die leerling heeft het tenminste goed gelezen, i.t.t. veel andere leerlingen - en blijkbaar dus collega's - (die denken dat je een visie van de overheid en een visie van beleidsmakers moet laten zien). De vraag gaat over de opvatting van overheid (beleidsmakers) in de ene tekst tegenover de opvatting van diezelfde groep in de andere tekst.
Heel veel leerlingen hebben die vraag gezien hun antwoorden ook verkeerd begrepen (de visie van de overheid ..., de visie van de beleidsmakers ..).
Het verslag van de bespreking klinkt achteraf natuurlijk wel komisch: 'leerlingen lijken weinig problemen te hebben met de vraag, docenten vonden deze vraag lastig geformuleerd'. Als je sommige commentaren leest, is dit in bepaald opzicht pijnlijk waar. Cito moet de vraag ook niet zo lastig formuleren.