Vraag 14

Het forum op deze pagina is nu gesloten. Het examenforum is verplaatst naar http://sbnlevendetalen.forum2go.nl/
Daar moet je je even opnieuw registreren.


Nienke
Berichten: 10
Lid geworden op: 14-05-2015 12:19

Vraag 14

Bericht door Nienke » 14-05-2015 12:22

Veel leerlingen hebben bij vraag 14 niet het woord tekst of tekstfragment gezet, maar alleen de beide visies genoemd. Zou ik daar punten voor kunnen geven?

Koosje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-05-2015 19:14

vraag 14

Bericht door Koosje » 14-05-2015 12:44

Als leerlingen in plaats van hoofdtekst overheid noemen en in plaats van tekstfragment beleidsmakers, is het dan goed? In alinea 6 wordt namelijk alleen de overheid genoemd en in het tekstfragment alleen beleidsmakers.

Geert Nauta
Berichten: 8
Lid geworden op: 14-05-2015 10:38

Vraag 14

Bericht door Geert Nauta » 14-05-2015 13:23

Ik vind de vraag in combinatie met de teksten inderdaad ook niet duidelijk. Als beide visies worden verwoord, ook zonder te specificeren wat waar staat, zou ik het goed rekenen.

Susanne
Berichten: 6
Lid geworden op: 13-05-2015 17:06

Bericht door Susanne » 14-05-2015 13:55

Ik heb het ook goed gerekend als ze overheid en beleidmakers noemen.

Metteke
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-05-2015 20:06

Re: Vraag 14

Bericht door Metteke » 14-05-2015 20:23

Geert Nauta schreef:Als beide visies worden verwoord, ook zonder te specificeren wat waar staat, zou ik het goed rekenen.
In het verleden werden dergelijke gevallen specifiek als fout genoemd, bijvoorbeeld ook n.a.v. de examenbesprekingen van Levende Talen. Ik ben benieuwd of het dit jaar ook genoemd wordt dat de verschillende visies wel gespecificeerd moeten worden...
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)

Metteke
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-05-2015 20:06

Bericht door Metteke » 14-05-2015 20:42

Als leerlingen niet verwoorden dat 'onderwijs een middel is om...' (bijvoorbeeld: "de visie van de overheid is dat we meer individuele ontplooiing moeten hebben") dan reken ik het antwoord fout. Of ben ik te streng?
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)

Eveline
Berichten: 5
Lid geworden op: 14-05-2015 14:32

Bericht door Eveline » 15-05-2015 09:37

Ik vind je dan erg streng, Metteke. In de vraag staat het al expliciet genoemd dus m.i. hoef je dat in het antwoord niet te benoemen.

Metteke
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-05-2015 20:06

Bericht door Metteke » 15-05-2015 14:57

Oké, dank je wel, Eveline!
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)

I. van Heusden
Berichten: 2
Lid geworden op: 15-05-2015 22:09

Bericht door I. van Heusden » 15-05-2015 22:14

LT zegt het volgende:

Of de visie uit de hoofdtekst of uit tekstfragment 1 komt, hoeft niet expliciet te worden vermeld. Er wordt namelijk alleen gevraagd wat de visies zijn.

Het is spijtig dat veel leerlingen wel de beide visies geven, maar die koppelen aan de verkeerde tekst.

Dus als een leerling geen tekst benoemd, is het goed. Maar als een leerling een visie koppelt aan de verkeerde tekst is het fout? Zelf vind ik dit nogal vreemd...

daniellepronk
Berichten: 6
Lid geworden op: 15-05-2015 22:18

Bericht door daniellepronk » 15-05-2015 22:21

En wat als een leerling de twee visies wel noemt, maar overheid en beleidsmakers als één groep ziet?

'De overheid en haar beleidsmakers hebben als visie op onderwijs dat het bedoeld is voor persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing van het individu. Ook zien ze het alleen maar als middel voor een baan.'

Goed of fout?

Plaats reactie