Vraag 18
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14-05-2015 11:27
Vraag 18
Bij mijn leerlingen heeft werkelijk niemand het eerste punt van vraag 18 genoteerd (' hoofdtekst: voorbereiden van leerlingen op de arbeidsmarkt door ze een specifiek vak aan te leren). Ze hebben het wel over dat het onderwijs het economisch belang weer moet gaan inzien.... Wat hebben jullie bij deze vraag goed gekeurd?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14-05-2015 12:19
Volgens mij kun je ook goedkeuren als een leerling zegt dat er in de hoofdtekst staat dat er meer ambachtsscholen moeten komen. Daar gaat het toch ook om specifieke vakkennis en het geeft aan dat de leerling het verschil van inhoud geven heeft begrepen. Bij mij heeft ook niet één leerling het antwoord uit het correctiemodel gegeven.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14-05-2015 12:19
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14-05-2015 11:02
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 10-05-2015 20:06
Volgens het verslag van L.T. is dit nu juist niet goed te rekenen, omdat het concrete voorbeelden zijn...Nienke schreef:Volgens mij kun je ook goedkeuren als een leerling zegt dat er in de hoofdtekst staat dat er meer ambachtsscholen moeten komen. Daar gaat het toch ook om specifieke vakkennis en het geeft aan dat de leerling het verschil van inhoud geven heeft begrepen. Bij mij heeft ook niet één leerling het antwoord uit het correctiemodel gegeven.
Bij deze vraag moeten leerlingen de beide visies wel specificeren, toch? ('volgens de hoofdtekst...' etc.)
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15-05-2015 22:18
@Nienke en @Mvanzwam: ik ben geneigd die antwoorden goed te rekenen.
Sommige leerlingen hebben opgeschreven: 'In tekstfragment 3 moeten scholieren flexibel worden, zodat ze tegenslagen leren overwinnen en nieuwe kansen kunnen creëren' of 'In tekstfragment 3 staat dat ze weerbaar en flexibel moeten zijn en dan de arbeidsmarkt op kunnen'. Hiermee laten ze toch begrip zien?
Sommige leerlingen hebben opgeschreven: 'In tekstfragment 3 moeten scholieren flexibel worden, zodat ze tegenslagen leren overwinnen en nieuwe kansen kunnen creëren' of 'In tekstfragment 3 staat dat ze weerbaar en flexibel moeten zijn en dan de arbeidsmarkt op kunnen'. Hiermee laten ze toch begrip zien?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15-05-2015 11:09
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 12-05-2015 23:57
Het doet me pijn, maar in het correctiemodel staat toch duidelijk dat leerlingen moeten leren "economisch voor zichzelf op te komen". Ook mijn leerlingen melden dat element doorgaans niet. Dat kost ze/hen helaas 2 punten. Tja, "flexibel en weerbaar zijn" is niet geheel hetzelfde als "economisch voor jezelf opkomen". Anders had er wel een schuine streep gestaan bij het tweede bolletje (in plaats van het woordje "en" dat er nu staat). Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, zodat ik dus wel die 2 extra (broodnodige!) punten kan toekennen...