Vraag 18

Het forum op deze pagina is nu gesloten. Het examenforum is verplaatst naar http://sbnlevendetalen.forum2go.nl/
Daar moet je je even opnieuw registreren.


Petra
Berichten: 2
Lid geworden op: 14-05-2015 11:27

Vraag 18

Bericht door Petra » 14-05-2015 13:13

Bij mijn leerlingen heeft werkelijk niemand het eerste punt van vraag 18 genoteerd (' hoofdtekst: voorbereiden van leerlingen op de arbeidsmarkt door ze een specifiek vak aan te leren). Ze hebben het wel over dat het onderwijs het economisch belang weer moet gaan inzien.... Wat hebben jullie bij deze vraag goed gekeurd?

Nienke
Berichten: 10
Lid geworden op: 14-05-2015 12:19

Bericht door Nienke » 14-05-2015 13:26

Volgens mij kun je ook goedkeuren als een leerling zegt dat er in de hoofdtekst staat dat er meer ambachtsscholen moeten komen. Daar gaat het toch ook om specifieke vakkennis en het geeft aan dat de leerling het verschil van inhoud geven heeft begrepen. Bij mij heeft ook niet één leerling het antwoord uit het correctiemodel gegeven.

Nienke
Berichten: 10
Lid geworden op: 14-05-2015 12:19

Bericht door Nienke » 14-05-2015 19:04

In deze vraag hebben ook veel leerlingen bij het tweede punt 'en economisch voor zichzelf op te komen' niet vermeld. Ze noemen wel de flexibiliteit en het weerbaar maken. Ik heb dat allemaal fout gerekend, maar dat kost ze meteen twee punten.

Corrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14-05-2015 11:02

Bericht door Corrie » 15-05-2015 13:36

Na het lezen van het verslag van L.T. bij vraag 18 ben ik in verwarring. Eerste bolletje in de normen vereist een "hoe": door ze een specifiek vak aan te leren. L.T. geeft als voorbeeld van "goed", 2e en 3e gedachtestreepje , een vaag antwoord zonder een "door ...". Wat doen jullie daarmee?

Metteke
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-05-2015 20:06

Bericht door Metteke » 16-05-2015 08:53

Nienke schreef:Volgens mij kun je ook goedkeuren als een leerling zegt dat er in de hoofdtekst staat dat er meer ambachtsscholen moeten komen. Daar gaat het toch ook om specifieke vakkennis en het geeft aan dat de leerling het verschil van inhoud geven heeft begrepen. Bij mij heeft ook niet één leerling het antwoord uit het correctiemodel gegeven.
Volgens het verslag van L.T. is dit nu juist niet goed te rekenen, omdat het concrete voorbeelden zijn...

Bij deze vraag moeten leerlingen de beide visies wel specificeren, toch? ('volgens de hoofdtekst...' etc.)
"Elk woord vernieuwt de stilte die het breekt." (Martinus Nijhoff)

mvanzwam
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-05-2015 08:52

vraag 18

Bericht door mvanzwam » 16-05-2015 11:36

Mag ik voor dit deelantwoord 1 punt geven:

.. en volgens de hoofdtekst hoort onderwijs dienstbaar te zijn aan de economie.

mvanzwam
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-05-2015 08:52

vraag 18

Bericht door mvanzwam » 16-05-2015 11:42

@ Nienke: mijn leerlingen vergeten bij het tweede bolletje ook vaak het aspect van 'economisch voor zichzelf op te komen' te vermelden. Hoeveel punten geven anderen hiervoor? 0?

daniellepronk
Berichten: 6
Lid geworden op: 15-05-2015 22:18

Bericht door daniellepronk » 16-05-2015 12:01

@Nienke en @Mvanzwam: ik ben geneigd die antwoorden goed te rekenen.
Sommige leerlingen hebben opgeschreven: 'In tekstfragment 3 moeten scholieren flexibel worden, zodat ze tegenslagen leren overwinnen en nieuwe kansen kunnen creëren' of 'In tekstfragment 3 staat dat ze weerbaar en flexibel moeten zijn en dan de arbeidsmarkt op kunnen'. Hiermee laten ze toch begrip zien?

Petraubels
Berichten: 2
Lid geworden op: 15-05-2015 11:09

Bericht door Petraubels » 16-05-2015 12:20

Ik ben het met Danielle eens. Ik reken deze antwoorden ook goed.

Ben Salemans
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-05-2015 23:57

Bericht door Ben Salemans » 17-05-2015 00:22

Het doet me pijn, maar in het correctiemodel staat toch duidelijk dat leerlingen moeten leren "economisch voor zichzelf op te komen". Ook mijn leerlingen melden dat element doorgaans niet. Dat kost ze/hen helaas 2 punten. Tja, "flexibel en weerbaar zijn" is niet geheel hetzelfde als "economisch voor jezelf opkomen". Anders had er wel een schuine streep gestaan bij het tweede bolletje (in plaats van het woordje "en" dat er nu staat). Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, zodat ik dus wel die 2 extra (broodnodige!) punten kan toekennen...

Plaats reactie